REAKCE NA ČLÁNEK V ČESKOTŘEBOVSKÉM ZPRAVODAJI

15.04.2020

Tímto chci reagovat na článek z Českotřebovského deníku ze dne 11. dubna. Od roku 2014 se podílím na údržbě a stavbě trailů v lokalitách jako jsou Rychlebské stezky, Singletrail Moravský kras a nyní areál Peklák. Chci vám tedy přiblížit jak taková stavba a údřžba trailů probíhá. 

První a zároveň nejtěžší je vyřídit všechno papírování. Jedním ze zákonů, kterými se stavba trailů musí řídit, je zákon č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Každý metr trailu musí tedy být řádně zdokumentován a schválen.

Při samotné realizaci se opět musí dodržovat určitá pravidla. Cílem je vybudovat trvale udržitelné, přírodě blízké cesty pro horská kola nebo-li traily. Pro představu, co si pod tím představit, přikládám brožuru od České mountainbikové asociace, kde je vše jasně a stručně vysvětleno.

Tak jako každá stavba potřebuje větší či menší údržbu, tak i traily ji potřebují. Když se však dodržují pravidla pro budování trailů, následná údržba je pak minimální. Jedná se pak spíše o sečení trávy v okolí trailu a vyhrabávání listí z trailu.

Co se týče potkávání různých návštěvníků lesa, tak ten kdo chce hledat problémy, tak si je vždy najde. Je to vždy o vzájemném respektování. Všechny křížení se stávajícími lesními cestami jsou vždy na přehledných místech a řádně označeny. Na kole se vám lépe pojede na trailu než po lesní cestě. Pěšky se vám zase půjde líp po lesní cestě, než po trailu, a pokud jdete do lesa sbírat houby, tak je na trailu nenajdete.

Tras na Pekláku bude několik. Každá z nich bude mít trochu jinou obtížnost. Takže si každý vybere trasu podle svých schopností. Díky tomu se snižuje potkávání zkušenějších jezdců s těmi méně zkušenějšími. A proč se nevyužívají stávající lesní cesty? Důvody jsou dva. Na těchto cestách se pohybuje těžká lesní technika a všem jde o minimalizaci střetu. Druhým důvodem je, že po dešti jsou tyto cesty po průjezdu težké techniky hodně podmáčené. Na rozdíl od trailů, které jsou hned po dešti suché.

A co argument, že jsou traily namotané moc na husto? Troufnu si říct, že kdyby byly zase roztahané po okolních kopcích, našel by se určitě někdo komu by to vadilo. Že je areál na menší ploše má několik výhod. Pro mě ta nejzásadnější je ta, že lesní zvířata mají stále dost prostoru, kde je nikdo neruší. Další pak je, že úseky můžete jezdit vícekrát, a tím se na nich zdokonalovat. V případě nějakého technického problému jste pořád blízko zázemí areálu. 

Tímto článkem jsem se snažil přiblížit traily těm, co nejezdí na kole. Všechno má dvě strany, stejně jako mince.  Jasně, můžete tvrdit, že jsem zaujatý a neobjektivní. Do jisté míry je to pravda. Na druhou stranu jsem měl klienty v bike škole, kteří přišli s tím, že neví, co všichni na těch trailech vidí, a že by to chtěli vyzkoušet taky. Nakonec je to chytlo a začalo je to bavit. Tak pokud chcete traily vyzkoušet, rádi vám poradíme jak na to.