TEST: SPECIALIZED ENDURO 2020

07.04.2020

Měl jsem možnost otestovat nové Endurko od Specialized. Tímto chci poděkovat Planetbikes Vsetín za půjčení tostovacího kola. Již několik let jezdím na Specialized Enduro modelový rok 2016. Takže budu porovnávat hlavně tyto dvě kola. 

Když Specialized představil v roce 2014 přepracované Enduro na 29" se zdvihem 160 mm málo kdo tomu věřil. Čas ukázal, že to byl výborný tah. Krásný designový rám, super geometrie, která umožňuje bez problémů zvládat dlouhé výjezdy a dolů se klidně můžete pustit těžším terénem. Doba jde ale dál a traily jsou stále náročnější a rychlejší, a proto přišel Specialized s novým Endurem.

29" zůstalo a zdvih se zvětšil na 170 mm. Zmizel X-Wing. Rám je ve tvaru pravoúhlého trojúhelníku a tlumič prochází skrz sedlovou trbku. Změnilo se značení velikostí. Rozdíly jsou v horní rámové trubce. Sedlová trubka se mění výrazně méně. Řidítka i pláště jsou zase o něco širší. Všechny verze mají integrované SWAT nářadí a nýtovač v představci. Samozřejmostí jsou SWAT dvířka do rámu. Brzdy a řazení jsou od Sramu. Verze S-Works je na Shimanu XTR v elektrice i se sedlovkou. No a jak tohle dohromady funguje?

Funguje to výborně. Do kopce to jede dobře. Vůbec nemáte pocit, že s sebou vezete 170 mm zdvihu. Jakmile se pustíte z kopce dolů, tak to všechno začne dávat smysl. Máte pocit jako na sjezďáku. Dlouhý rám s nízko položeným těžištěm a 29" koly je nezastavitelný. Čím je terén techničtější, tím to všechno ještě lépe funguje. V tom je ale problém. Pokud netrávíte většinu času v bikeparcích nebo na závodech EWS, nevyužijete naplno jeho potenciál.

Spešlu se podařilo postavit skvělý stroj. Tohle kolo potřebuje pořádný terén ideálně s lanem. Né že by se na něm nedalo jet do kopce, ale 16 kg ve verzi Comp S4 je docela dost. Z kopce dolů je to ale úplná lahoda. Kolo dělá přesně to, co od něj čekáte. Až budu víc času trávit v bikeparcích než na trailech, tak tohle kolo bude moje volba. Do té doby zůstanu u Endura S-Works 2016.