NASTAVENÍ TLAKŮ VE VIDLICI A TLUMIČI

09.06.2020

Při výuce se dost často setkáváme s tím, že klienti neví, jak si správně nastavit tlak ve vidlici a tlumiči. Níže jsem sepsal základní kroky ke správnému nastavení.

Pokud máte levnější kolo bez zadního odpružení, může se stát, že máte přední vidlici pružinovou a následující postup vám nepomůže. Vzduchová vidlice má shora levé nohy šroubovací čepičku a pod ní ventil na huštění.

Potřebujete speciální pumpičku na vidlice a tlumiče..

U vidlice je postup jednodušší. Zezadu na jedné noze vidlice je malá tabulka s rozsahy váhy jezdce a k tomu odpovídající tlaky. Na tento tlak je poté nutné vidlici nafoukat.

U tlumiče žádná tabulka být nemůže, protože tlak závisí na přepákování zadní stavby. Pokud přece jenom tabulku chcete, většinou ji najdete na internetových stránkách výrobce kola. Pokud tabulku nemáte pomůže vám další krok.

Pokud máte ve vidlici nebo tlumiči určitý tlak a chcete ověřit jestli je správný. K tomu slouží SAG (zanoření). Na kolo se postavím jako při jízdě z kopce a zatížím ho vlastní vahou bez houpání (viz. obrázek), gumičky na vidlici a tlumiči stáhnu dolů a opatrně slezu z kola.

Gumičky by měly zůstat na 20-25% maximálního zdvihu. Pokud tomu tak není, je potřeba upravit tlak.

Tip: Vidlice a tlumiče RockShocks mají přímo na sobě stupnici pro přesnější nastavení. Tlumiče na kolech Specialized mají funkci Autosag, která podle váhy jezdce sama nastaví správný tlak.

Další možností jak upravit chod vidlice a tlumiče je LOCKOUT. Ten slouží k přitvrzení nebo úplnému zamčení vidlice a tlumiče. Tento zámek má smysl pouze na rovném povrchu. Pokud jedete po kořenech nebo kamenech, je vždy lepší nechat vidlici a tlumič pracovat. Tlačí pořád kola k zemi a nedochází k odskakování kol od nerovností. Vhodné je proto spíše využít funkci Pedal, která tlumič jen přitvrdí.

Poslední možností nastavení vidlice a tlumiče je REBOUND (odskok). Toto nastaví určuje jak rychle se vidlice nebo tlumič vrací do výchozí polohy. Ovládání je většinou červený otočný ovladač. U vidlice umístěn většinou ze spodu pravé nohy vidlice. U tlumiče je umístěn u páčky zámku tlumiče. Při otáčení ovladače slyšíte cvaknutí. Je potřeba spočítat počet cvaknutí od dorazu k dorazu a zvolit pro běžnou jízdu střední nastavení.

Věřím, že vám tento návod pomohl si správně nastavit tlak ve vidlici a tlumiči. Pokud máte nějaké další dotazy, neváhejte se na nás obrátit.

Jaký tlak nafoukat do plášťů si můžete přečíst v tomto článku